Wat kunt u doen met uw klacht?

Bespreek de klacht met uw apotheker
Probeer eerst het probleem met de beherend apotheker van de dienstapotheek te bespreken. Dat kan ook als een klacht over een medewerker van de apotheek gaat. Als de apotheker niet weet dat u ontevreden bent, kan hij ook niet proberen de klacht op te lossen. U kunt contact met de apotheker opnemen door een e-mail te sturen aan Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. (u krijgt normalerwijze binnen 2-3 werkdagen een eerste reactie). Komt u er samen niet uit, dan kunt u hieronder lezen wat u vervolgens kunt doen.

U kunt uw klacht voorleggen aan een onafhankelijke klachtenbemiddelaar
De bemiddelaar is onpartijdig en zoekt samen met u naar een oplossing voor uw probleem. Alles wat u aan deze persoon vertelt is vertrouwelijk. Als de bemiddeling naar uw idee niet voldoende resultaat oplevert, kunt u besluiten uw klacht alsnog in te dienen bij de Klachtencommissie.

Beoordeling door de Klachtencommissie Openbare Apotheek
Misschien wilt u een uitspraak over uw klacht. Bijvoorbeeld om te horen of uw klacht terecht is, of omdat u wilt dat er een advies aan de apotheker wordt uitgebracht om herhaling te voorkomen. U kunt uw klacht dan laten behandelen door de Klachtencommissie Openbare Apotheek. Deze Klachtencommissie is onpartijdig en bestaat uit een voorzitter (jurist) en vier leden: twee leden namens patiënten (NPCF/Zorgbelang Nederland) en twee leden namens de apothekers (KNMP).

Advies en ondersteuning van het regionale Informatie- en Klachtenbureau Gezondheidszorg
De regionale Informatie- en Klachtenbureaus Gezondheidszorg (IKG) kunnen informatie geven over uw rechten als patiënt en u adviseren over wat u met uw klacht kunt doen. Ook kunt u hulp krijgen bij het schrijven van een brief of ondersteuning bij een gesprek met de apotheker.

Wacht u niet te lang met het indienen van een klacht. Hoe langer u wacht, hoe lastiger het wordt om precies te achterhalen wat er is gebeurd.

BELANGRIJKE CONTACTGEGEVENS:

Klachtenbemiddeling Openbare Apotheken
E-mail: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien.
Telefoon: 06 - 229 216 49

Klachtencommissie Openbare Apotheek
Postbus 1136
1400 BC Bussum
035 - 697 52 61

Informatie Klachtenopvang Gezondheidszorg (IKG)
De afdeling Informatie- en Klachtenopvang Gezondheidszorg (IKG) van alle onafhankelijke Zorgbelangorganisaties is bereikbaar voor informatie, advies en ondersteuning bij vragen en klachten over de zorg. Zorgbelang is onafhankelijk van zorgverleners, zorginstellingen en zorgverzekeraars.

E-mail: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien.
website: www.zorgbelang-nederland.nl